Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?

16.10.2015  /  Lasse Hinke

"Det kommer til at lyde åndssvagt det her, og mange vil sikkert grine. Men hvis jeg tidligere havde en dårlig træning, hvor jeg brændte mange chancer, påvirkede det mig meget. I stedet for at gå derfra med en dårlig følelse lægger jeg nu tyve bolde tre meter fra mål og sparker dem alle ind. På den måde snyder jeg min hjerne til at tro, at det har været en god træning".

Ordene kommer fra fodboldspilleren Lasse Vibe, men det er egentlig ikke så afgørende. Derimod er det værd at bide mærke i, at det ikke er helt ligegyldigt, hvordan en begivenhed ender.

Fodboldspilleren har fat i noget rigtigt.

Koldt vand og varme hænder

Hvis du er dedikeret vinterbader, så spring bare videre til næste kapitel med det samme. Synes du tværtimod, at det er ubehageligt, hvis vandet er under 19 grader, så læs med her.

Foretrækker du at have din hånd i koldt vand i halvandet minut eller i et minut? Hvis vandet er ubehageligt koldt, vil du selvfølgelig afslutte pinen efter et minut.

I et forsøg viste det sig, at et flertal foretrak versionen, hvor de skulle have hånden i vandet i længere tid. Men der var et twist, for i de sidste 30 sekunder steg temperaturen langsomt til 15 grader i stedet for at blive på 14 grader som i det foregående minut.

De ville altså hellere frivilligt pine sig selv med at have hånden i koldt vand i et halvt minut længere. Og ja, 14-15 grader koldt vand er ubehageligt at have hænderne i for de fleste.

Læs også: Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel

Gode og dårlige oplevelser

Hvordan kan det være, at folk frivilligt valgte mere ubehag frem for mindre?

Forklaringen er, at folk ser bort fra længden af en oplevelse, der vækker følelser, når de efterfølgende vurderer oplevelsen. Til gengæld støtter de sig til et eller to øjeblikke i forløbet.

Derfor vil folk vurdere oplevelsen af et produkt lavere, hvis et mindre ønskværdigt produkt tilføjes - også selv om den ekstra gave fremkalder en positiv oplevelse. Under disse betingelser vurderes en dårligere oplevelse som bedre, end den objektivt set burde være.

Tendensen går igen på andre områder, der er mere genkendelige i en sælgers verden. Reklamer, som vækker positive følelser, rates højere af forbrugerne, hvis der undervejs er et eller flere intense peaks og en stærk positiv afslutning.

Læs også: Advarsel – dine kunder ved ikke, hvad de vil have!

Overvej hvad du giver børnene

Halloween - den årligt tilbagevendende amerikanske tradition, hvor børn og barnlige sjæle klæder sig ud - nærmer sig.

Du har bevæbnet dig med slik i forskellige afskygninger mod de indtrængende gæster. Nu banker børnene og ham den skøre nabo sørme på din dør.

Tror du, at de bliver gladest for at få en chokoladebar eller en chokoladebar og derefter et tyggegummi? Interessant nok viser det sig, at chokoladebar og tyggegummi får en køligere modtagelse, hvis du afslutter med tyggegummiet, end hvis du kun gav chokoladen. To positive indtryk værdsættes altså mindre, hvis det, du giver til sidst, er dårligere end det, du giver først.

Ferier og salgsmøder

Vores måde at vurdere begivenheder på ud fra hukommelsen har ikke kun betydning for det næste kundemøde. Det er også værd at overveje i forhold til ferie med familien.

Husk derfor to ting, hvis feriebillederne også skal vække glæde et par år efter ferien. Sørg for et eller to virkeligt mindeværdige højdepunkter i løbet af ferien. Og lad endelig være med at skændes den sidste dag. Slut i stedet af med en god oplevelse.

Hvis du vil lære at bruge adfærdspsykologi i din markedsføring, har du mulighed for at tilmelde dig vores kurser. Du kan du se oversigt over vores kurser her.

Hvis du vil have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sikre dit produkt den bedste præsentation, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Morten Lorentzen på 3326 7152 eller send ham en mail på morten@relevans.dk.

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015