Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?

20.03.2017  /  Lasse Hinke

Emnefeltet er det første du ser, når du åbner din mailbox. Alligevel bliver emnefeltet ofte nedprioriteret. Og det er rigtig synd.

Faktisk viser vores egne test og undersøgelser, at det kan være direkte ødelæggende for resultatet af dine e-news, eDM’er og andre e-mailaktiviteter, hvis ikke emnefeltet rammer lige ind i hjertekulen på dine læsere. Netop derfor kan et emnefelt, der ikke er gennemtænkt, være med til at ødelægge resultatet af et ellers godt gennemtænkt e-news.

Læs også: Gratis seminar om e-marketing

Dit emnefelt handler om meget mere end åbningsrater

Måske tror du, at emnefeltet kun handler om åbningsrater. Det gør det ikke!

Emnefeltet er din vej ind til dine læseres oplevelse. Med dit emnefelt får du nemlig plantet nogle forventninger i hovedet på læserne.  Og disse forventninger påvirker læseoplevelsen.

Når mennesker har forventninger til en bestemt begivenhed, vil forventningen ofte automatisk påvirke den efterfølgende oplevelse. Og hvad der er særligt interessant, oplevelsen vil være formet i retning af den forventning, som de har.

Du kan sammenligne det med restaurantbesøget, du har set frem til med glæde. Hvis du har høje forventninger, vil maden typisk også smage bedre end hvis du ikke har nogle forventninger overhovedet.

Læs også: Sådan får du flere permissions

Læsebriller

Lagde du mærke til overskriften? At emnefeltet skulle betyde alt, er jo en overdrivelse. Helt bevidst. Men den overdrivelse vil påvirke dig til at vurdere emnefeltets betydning som relativt vigtigere end, hvis jeg havde indledt med, at emnefeltet har en vis betydning.

Emnefeltet er dine læseres første møde med din tekst. Og det udgangspunkt du giver dem er i høj grad med til at afgøre, hvordan de opfatter og oplever dit budskab. Emnefeltet bliver læsebrillerne til din tekst.

Hvis du har et involverende emnefelt, kan det ikke alene påvirke din målgruppes læseoplevelse, men også deres adfærd senere i forløbet.

Når emnefeltet får rollen som prisme til dit budskab, betyder det samtidig, at du ikke bør skabe forventninger hos din målgruppe, som du kan indfri. Derfor vil det heller ikke gavne dig at lave et emnefelt, hvor du udelukkende fokuserer på åbningsrater – fx et emnefelt der vækker stor opmærksomhed, nysgerrighed og interesse.

For det handler nemlig ikke kun om åbningsrater, men også om, at læserne klikker på dine call-to-actions og kommer videre i leadprocessen. Så de ender med at vælge dig og dit produkt.

Læs også: Får du nok ud af dit nythedsbrev

Kommunikér udefra og ind

"Udefra og ind" handler om at se dig selv, og det du kommunikerer med dine kunders øjne. Altså at sikre, at dine tekster og budskaber opleves som vedkommende for dine læsere.

Der er som bekendt mange veje til Rom. Du kan bl.a. sikre dig en kortere og mere vedkommende vej til dine kunder ved, at være opmærksom på, hvornår du bruger ord som ”du”, ”din” og  lignende andenpersons henvisninger i forhold til ord som ”min” og ”vores”.

Når du skal tænke og kommunikere på kundens præmisser, skal du ikke kun gennemtænke dit emnefelt og overskrifterne. Det gælder hele dit indhold.

Du kan nemt og hurtigt teste, om du i udgangspunktet kommunikerer ud fra dine kunders perspektiv – eller dit eget. Prøv at kigge efter, om du bruger ”du” eller ”vi” i emnefelt, overskrifter og indhold.

Læs også: Tving dine kunder til at tage stilling

Test og se forskellen med dine egne øjne

Hvis du tør, så prøv at teste forskellen på et du-orienteret og engagerende emnefelt og et mindre engagerende emnefelt. Du vil uden tvivl opleve en forskel, der rækker langt videre end blot åbningsraten.

Uanset hvad, anbefaler vi altid, at du tester mindst to emnefelter. Og når du gør det, så husk at lade testen køre i mindst 3-4 timer, inden du vælger den variant, der skal sendes til resten af dine læsere. Så har du nemlig tid til også at observere om den version, der giver størst åbningsrate også er den, som giver dig flest klik, mest engagement og flest leads at arbejde videre med.

Vil du have et godt råd?

Hvis du vil vide mere om, hvordan du sikrer, at dine emnefelter bliver skarpe og øger effekten af dine e-news og andre e-marketingaktiviteter, så skriv til Lasse Hinke på lasse@relevans.dk eller ring til ham på telefon 24 27 32 54 og få et godt råd.

Emne: E-mail marketing, Leadgenerering

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015