Tving dine kunder til at tage stilling

12.12.2016  /  Lasse Hinke

Mange af de beslutninger, som bringer os i problemer, skyldes, at vi ofte kører på automatpilot. Ofte uden at vi er klar over det.

Vi ser bort fra viden, der kunne være til gavn og nytte. Vi glemmer at overveje vigtige beslutninger, men træffer i stedet det hurtigere, lettere valg.

En gang i mellem kan det derfor være udbytterigt at dykke ned i den menneskelige naturs psykologiske afkroge, for at få et mere realistisk billede af, hvordan din målgruppe tænker, føler og træffer beslutninger. For på den måde kan du komme frem til løsninger, som du formentlig ellers ikke havde overvejet.

Læs også: Din hjerne forfører dig ››

Når børnene skal i skole

Hvis du som mig cykler til arbejde, har du givetvis oplevet at blive mødt af folk, der står ved et lyskryds og deler noget ud ganske gratis for at promovere et bestemt budskab.

Nogle gange er det en ivrig politiker, der stikker dig en valgbrochure suppleret med noget, som skal få budskaberne til at glide lettere ned. Andre gange er det et nyt produkt, der skal lanceres, og så er der ofte slik involveret.

Interessant og lokkende, men børnene skal jo i skole til tiden, så jeg cykler videre – uden at tænke nærmere over det. Desværre går de ivrige “sælgere” sommetider ud på cykelstien, når jeg holder for rødt, for at dele ud af deres budskab. “Vil du have en gratis karamel?”

Nu er deres budskab straks sværere for mig (og børnene) at ignorere. I stedet for at afvise tilbuddet instinktivt, kræver det, at jeg overvejer, hvad jeg siger nej til. Årsagen til at jeg normalt vil cykle videre, i stedet for at stoppe op, er jo ikke, at jeg er imod gratis karameller, men at jeg har et andet ærinde.

Du cykler måske ikke, så hvad skal du bruge min lille anekdote til i en markedsføringssammenhæng?

Læs også: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter ››

Tving besøgende på din hjemmeside til at afvise dit tilbud

I stedet for at være på en cykelsti, er du på Relevans.dk for at læse en artikel om, hvordan du får flere til at signe op på dit nyhedsbrev. Du er kommet to afsnit gennem teksten, da der dukker en pop-up op, som vil have, at du tilmelder dig et gratis seminar om adfærdspsykologi.

Hvad gør du?

Erfaringen viser, at du vil klikke tilbuddet væk ligeså hurtigt, som det er kommet.

I en vis forstand giver din adfærd god mening. Fra naturens hånd er vi nemlig psykologisk disponeret til instinktivt at fjerne forstyrrende elementer. En pop-up er et sådant forstyrrende element.

Vi tænker derfor ikke over vores handling. Heller ikke selvom et ”ja tak” ville have tilføjet os værdi.

Læs også: Hvilke oplevelser giver du dine kunder? ››

Hvad kan jeg gøre for at få dig til at stoppe op og tænke efter?

I stedet for at give dig muligheden for at fjerne pop-uppen helt automatisk og instinktivt, skal jeg gøre det svært for dig ikke at engagere dig. Det kan jeg fx gøre ved at fortælle dig, hvad du siger nej til, hvis du vil fjerne mit forstyrrende – men dog værdifulde – tilbud.

Ved at tvinge dig til aktivt at sige nej til de fordele du går glip af – fordi du vil fjerne pop-uppen – gør jeg det tydeligt for dig, hvad du mister. Jeg vækker din iboende modstand mod at tabe en mulig gevinst på gulvet. Og det ved jeg erfaringsmæssigt, at du ikke vil synes om. Du vil jo helst ikke misse viden, der kunne være brugbar for dig.

Nu tænker du måske, at det lyder fortænkt. Men vi har faktisk lavet præcis denne øvelse for Lungeforeningen i deres forsøg på at få flere til at tilmelde sig deres nyhedsbrev.

Vores ”forstyrrelse” af de besøgende gav Lungeforeningen 400% flere nye e-news læsere!

Hvis du vil have et bud på, hvordan du kan ”forstyrre” dine kunder med nyttig viden, så tøv ikke med at kontakte Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015