Små ord med STOR betydning

26.06.2017  /  Morten Lorentzen

Kommunikation af et budskab handler ikke kun om formidling. Kommunikation drejer sig i lige så høj grad om at give modtageren en god oplevelse af processen med at tilegne sig viden. Fx processen ved at læse en salgsannonce eller en artikel om adfærdspsykologi.

Hvis modtagerne oplever læseprocessen som vanskelig, vil de typisk opfatte det som et tegn på, at budskabet er svært at forstå. Og det vil ofte betyde, at de vil vurdere budskabet i annoncen eller artiklen mere negativt, end hvis læseprocessen bliver oplevet som let.

Læs også: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter

Oplevelsen af sammenhæng

I en hollandsk undersøgelse blev grupper af forsøgspersoner bedt om at læse tekststykker, der i sprog og budskab lå meget tæt op af hinanden. Følgende tekst, baseret på en reklame for Dove bodyshampoo, illustrerer, hvor store ligheder der var mellem teksterne.

Prøv at læse den første tekst her:

Tekst nr. 1:

“Din huds naturlige fugt holder den smidig og silkeblød. Når du bliver ældre, bliver den mindre elastisk og produktionen af fugt falder. Aldring kan medføre kedelig, dehydreret hud. Det er afgørende at genopbygge den tabte fugt med et naturligt, beroligende alternativ. Dove efterlader din krop ren og glat. Den indeholder ti gange så mange naturlige olier som normale bodyshampooer”.

Og sammenlign så med følgende passage:

Tekst nr. 2:

“Din huds naturlige fugt holder den smidig og silkeblød. Men når du bliver ældre, bliver din hud mindre elastisk og produktionen af fugt falder. Derfor kan aldring medføre kedelig, dehydreret hud. det er afgørende at genopbygge den tabte fugt med et naturligt, beroligende alternativ. Dove efterlader din krop ren og glat, fordi Dove indeholder ti gange så mange naturlige olier som normale bodyshampooer”.

Læs også: Dine valg er styret af naive forestillinger

Hjælp din læser til at forstå budskabet

I tekst nr. 2 er der indsat såkaldte relationelle markører (fremhævet med fed), der forbinder sætningerne og gør teksten lettere at forstå. Ved at bruge disse relationelle ord og vendinger som ‘derfor’, ‘fordi’, ‘og’, ‘så’, ‘men’ og ‘hvilket betyder’ giver man læseren en oplevelse af sammenhæng.

I tekst nr. 1 (uden relationelle ord) er det op til læseren selv at afgøre, hvordan tekststykkerne hænger sammen i et samlet forståeligt hele. Hvis læseren derimod ikke forstår, hvordan begreberne i tekststykket er forbundet med hinanden, er det sværere at forstå reklamebudskabet.

Du kan også skabe sammenhæng hos læseren – og dermed hjælpe dem med at fatte budskabet – ved at referere til det objekt, som du beskrev i forrige sætning. I tekst nr. 2 er ordet ‘den’ ændret til ‘din hud’.

I den hollandske undersøgelse var de forsøgspersoner, som havde læst tekster med relationelle og refererende markører, mere positivt stemt overfor det budskab, som de blev præsenteret for. Fordi de ord, der giver en oplevelse af sammenhæng, øger læsernes forståelse af – og dermed deres vurdering af det, som de lige har læst.

Når du arbejder med formulering af salgsbudskaber, kan du altså bruge relationelle og refererende markører til at forstærke dine budskaber. Fordi du hjælper din målgruppe med at forstå det udbytte, han eller hun opnår ved at købe netop dit produkt.

Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge kohærensmarkører i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015