Datadrevet marketing med RFM-modellen

14.10.2016  /  Lasse Hinke

Datadrevet marketing er et tankesæt, en analysemetode, en proces og en arbejdsmodel, der handler om systematisk og målrettet bearbejdning af ens kunder. Målet er større ROI, altså mere effekt for pengene.

Se hvordan Electrolux Professional får læssevis af leads via datadrevet marketing »

Hvad går det ud på?

Du overvåger kundernes købstransaktioner og analyserer deres adfærd med RFM-modellen [åbner whitepaper]. Data kan bl.a. vise, at I er ved at miste en kunde. Og så bør I iværksætte en relevant henvendelse til denne kunde.

Kunderne segmenteres i forskellige grupper, så du kan beslutte, hvilke kunder, du kan fastholde uden den store indsats. Hvilke kunder, det betaler sig at udvikle. Og hvilke kunder, du bør fravælge, fordi de ikke er profitable.

Denne viden om kundernes adfærd udløser automatisk bestemte kommunikationsaktiviteter for at skabe øget kryds- eller mersalg. Vinde tabte kunder tilbage. Eller finde flere profitable kunder ( = ”tvillinger”).

Konkret kan det fx være, at du tilbyder dine mest værdifulde kunder en bonuscheck. Et sådan tiltag kræver ganske vist en investering, men alle vores cases viser, at det betaler sig, fordi segmentet køber for flere penge, end de ellers ville have købt for. Og tiltaget giver derfor en positiv ROI. Dertil kommer øget loyalitet og højere livstidsværdi i segmentet. Man starter simpelthen en positiv spiral.

For hvem – og hvad får de ud af det?

RFM står for Recency, Frequency og Money. RFM-modellen fortæller os tre ting:
R: Hvornår kunden sidst har handlet
F: Hvor hyppigt kunden handler
M: Hvor mange penge kunden handler for

Recency

Kunder, der har handlet i din butik for nylig har større sandsynlighed for at købe hos dig igen. Derfor gælder det om at motivere kunden med relevante tilbud, så hun kommer igen efter første køb.

Frequency

Kunder, der handler med dig ofte, er lettere at motivere til genkøb, end kunder, der kun har handlet med dig enkelte gange. Falder købshyppigheden, bør du derfor iværksætte en aktivitet overfor denne kunde.

Money*

Kunder, der over en periode har købt mest hos dig, er mere tilbøjelige til at handle hos dig igen. På den måde har dine mest værdifulde kunder en tendens til at blive endnu mere værdifulde.
* indenfor organisationer/foreninger kan Money ændres til Duration: Den periode, en person har været medlem af eller givet økonomisk støtte til organisationen.

Med RFM-analysen får vi overblik over transaktionsdata og kan beslutte, hvilke aktiviteter der skal til for at ændre kundens adfærd. Typisk udvikler vi en kommunikationsplatform og en række ”kommunikationsspor”.

Se eksemplet her:

rfm_analyse

Datadrevet marketing og RFM-modellen kræver overvågning og løbende evaluering og justering. Men når det kører på skinner, har du garanti for effektive resultater og en høj ROI.

 

Kontakt Lasse Hinke eller ring på 3326 7140, hvis du har spørgsmål vedrørende datadrevet marketing og RFM-modellen.

Case: Datadrevet marketing for Dagbladet Børsen »

Læs mere om RFM-modellen » [åbner whitepaper]

Emne: Leadgenerering, Analyse

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015