Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!

18.10.2016  /  Morten Lorentzen

Hvis dit produkt eller din virksomhed var en person, hvordan ville den person så være?

PRØV TEST

Din målgruppe skal lære dit brand at kende, som var det et menneske af kød og blod. Så kan den enkelte bedre tage stilling til, om han eller hun vil vælge dit brand til eller fra.

For at gøre dette på en operationel måde arbejder vi hos Relevans med Brand Types, baseret på psykologen C. G. Jungs personlighedstyper. Med disse brand types definerer vi, hvilken menneskelig personlighed, dit brand skal afspejle.

Når brand typen er valgt, skal brandet fremstå ens, uanset om man møder det i en annonce, på en hjemmeside, på TV, i radioen, eller ved et besøg i din virksomhed. Det giver et markant og stærkt brand og dermed en bedre bundlinje.

Hvis brandets personlighed udtrykkes forskelligt fra gang til gang, bliver målgruppen forvirret. Og resultatet er en plumret profil og dermed en svækket brand-værdi.

Jungs personlighedstyper

Det centrale i psykologen C. G. Jungs personlighedstyper er en teori om, at mennesket har fire basale bevidsthedsfunktioner: Sansning, intuition, tænkning og følelse. Alle mennesker er typisk en blanding af disse fire funktioner, som er parvist modsatrettede.

modsat-type_pos

Der er som regel en dominerende funktion (hovedfunktionen) og en hjælpefunktion, som er en af de tilstødende funktioner. Føletypen er fx følsom, lyststyret og emotionel, hvorimod Tænketypen er analytisk, kritisk og faktaorienteret.

En tredje dimension, der beskriver en personlighed/et brand, er ekstraversion og introversion, som i Jungs teori betegner bevidsthedsindstillingen.

Ekstraverterede personer og brands er udfarende, kontaktskabende og effektive. Introverterede er mere eftertænksomme og dybsindige.

I praksis skal kommunikationen altid afspejle den valgte typologi. Ofte udvælger vi 4-5 værdiord, som kommunikationen skal bygges over. Disse ord bliver en rettesnor for vores valg af billed- og sprogstil, modeller, stemme til voice-over etc. Kort sagt skal alle kommunikative elementer udtrykke den valgte Brand Type, som også kan illustreres i et radardiagram.

radar_pos

Diagrammet viser typologien på et introverteret brand, der har føletype som hovedfunktion og sansetype som hjælpefunktion. Dette brands personlighed kunne kort beskrives med fire ord: Aktiv, positiv, klog og omsorgsfuld.

 

Brand Typen kan testes

Relevans har udviklet en Brand Type Test®, så vi statistisk kan dokumentere, hvilken menneskelig personlighed et brand afspejler.

Formålet med Brand Type Testen® er at undersøge, hvordan målgruppen opfatter brandet samt have et værktøj, der kan sikre konsekvens i kommunikationen.

Prøv en online minitest her: Relevans Brand Type minitest

Læs vores materiale om Relevans’ Brand Type Test®

 

Hvis du ønsker at læse mere på Jungs typologier, kan Preben Grønkjærs bog Forståelse fremmer samtalen stærkt anbefales.

Ja tak, jeg vil gerne høre mere om Relevans' Brand Types

 

Emne: Analyse

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015