Psykologien bag Black Friday

24.10.2018  /  Morten Lorentzen

Nogen ser frem til det – og andre sukker og tænker: skal vi nu til det igen? Black Friday skiller vandene. Men hvorfor elsker nogen Black Friday, når andre hader den?

Det nemme og intuitive svar er, at elskerne vil optimere deres økonomi og ligger under for det sociale aspekt. Omvendt er haderne dem, der siger, at de ikke gider det tabernakel med stress (tid og overcrowdede områder).

Lad os kigge på de aspekter, der giver Black Friday liv:

Tabsaversion

Hader du at miste noget? Så er du helt almindelig og lige som alle os andre. Det føles som et stort tab, hvis der bliver taget noget fra dig – specielt hvis du har det kært. Et godt tilbud, som du risikerer at misse, føles også lidt irriterende, men selvfølgelig ikke så irriterende, som at miste noget, du allerede har. Irritationen stiger, hvis du misser et tilbud på noget, som du har gået og overvejet at købe, men har udskudt, fordi købet måske vil udhule din økonomi for meget. Denne situation har den forstærkende faktor, at du har bevæget dig fra at være i et intuitivt-mode til at være i et reflekterende-mode. Det betyder, at du er gået over til at være mere økonomisk bevidst om valget, hvilket til en vis grad tilsidesætter impulsadfærd.

Da Black Friday er udsalg for alle varegrupper, ja så er der stort set risiko for, at alle danskere misser et tilbud, som vil gøre lidt ondt at misse. At det hele samtidig er koncentreret om én dag, gør kun stressen større. For du skal nå det på den ene dag. Ellers taber du muligheden for det gode køb. Det betyder, at din hjerne sætter endnu mere fokus på projektet – at undgå at misse et muligt godt køb. Den større fokus har endvidere den konsekvens, at opmærksomheden på andre ting daler. Din mentale formåen er nemlig stort set konstant. Større fokus på en ting medfører derfor mindre opmærksomhed på andre.

Tabsaversion er normalt en af de stærkeste psykologiske biases, vi som mennesker har – og tabsaversionen er også en af de største drivere for, at Black Friday er en succes.

Social faktor

At Black Friday taler til stort set alles tabsaversion og dermed får os til at handle; er brændstof til, at en anden psykologisk stæk faktor går i gang. Nemlig at vi alle søger konformitet. Vi vil gerne være som andre. Så når vi nu i flere år har set, at det rent faktisk er en succes med Black Friday og kender mange, som har gjort nogle gode handler og taler begejstret om dagen, så er man lidt uden for gruppen, hvis man ikke deltager. Måske deltager man så kun for at deltage – uden at have nogle specielle køb for øje. ”Det kan vel være meget hyggeligt at opleve” [læs være en del af gruppen]. De fleste vil dog alligevel ende med at købe et eller andet, da man både rammes af tabsaversionen, samt at man ser, at andre har en anden adfærd, end du selv har. Det føles ikke rart.

Måske du nu tænker, at der er mange, som bliver væk og slet ikke lader sig påvirke af disse psykologiske faktorer. Det er rigtigt, at de bliver væk, men der ligger nogle stærke psykologiske faktorer bag deres adfærd. Og det er bl.a. den sociale identitet og konsistens, som driver disse mennesker. De har fortalt sig selv og omverdenen, hvor latterlig og uudholdelig sådan en dag er. Du kender sikkert mange af argumenterne for ikke at handle på Black Friday. Og de er med til at opbygge den identitet, som i høj grad er med til at styre fornægternes adfærd.

Se hvordan Relevans skaber resultater, ved at inddrage adfærdspsykologisk indsigt i løsningerne ››

Adrenalinkick

Når du står i indkøbscentret, møder du en anden stærk driver, nemlig adrenalinkicket du får, når det lykkes dig at købe produktet, selvom der ikke var mange tilbage. Du er begrænset af tiden, og du møder konkurrence fra en masse andre mennesker, der også er på jagt – måske efter samme vare. Men nu var det dig, der fik den. Sejr!

Der er altså mange psykologiske faktorer, der gør, at Black Friday fungerer og sandsynligvis vil være en succes i mange år endnu. De stærkeste faktorer er dem, der er nævnt i denne artikel.

Kan du udnytte de psykologiske faktorer i din markedsføring?

Ja! Ligegyldigt om du sælger til private eller til virksomheder, så er vi som mennesker underlagt et psykologisk adfærdsmønster, som vi ikke kan slippe uden om. Heller ikke når vi skal træffe professionelle velovervejede beslutninger. Der vil altid være en række psykologiske faktorer, der gør, at vi meget ofte træffer den irrationelle beslutning.

Lær mere på Relevans’s gratis seminar ”Adfærdspsykologi – skab mere effektiv markedsføring” ››

---

Vil du høre mere om, hvordan din kommunikation kan optimeres til at tage højde for de adfærdspsykologiske biases, som vi ligger under for – så kontakt mig gerne på enten morten@relevans.dk eller 3326 7152.

God jagt den 23. november :)

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015