Psst....har du lige et øjeblik?

13.07.2015  /  Lasse Hinke

Selvfølgelig har du det. Ellers læste du jo ikke denne artikel.

Nå, du har ikke ferie endnu - eller også fordriver bare tiden med at surfe lidt rundt på nettet. Læs ikke videre og brug din tid på noget fornuftigt!

Til dig med ren samvittighed. De formentlig to vigtigste ressourcer for folk er penge og tid. Af samme grund er det heller ikke helt underligt, at de indgår i nærmest alle reklamer i et eller andet omfang. Penge og tid er to faktorer, som simpelthen er svære at være ligeglad med som forbruger.

Effekten ved at nævne den ene faktor frem for den kan ikke blot have betydning, hvordan dine kunder opfatter den vare, du sælger. Den har faktisk vist sig at have det.

Limonade

Forestil dig en varm sommerdag med 28 grader i skyggen. Ja, jeg ved godt, det ikke er nemt. Hvilken af følgende muligheder ville du foretrække?

  1. “Brug lidt tid og nyd vores limonade”
  2. “Brug lidt penge og nyd vores limonade”
  3. “Nyd vores limonade”

Første mulighed fokuserer på tid, hvorimod den anden har fokus på penge. Den sidste mulighed er neutral i begge disse henseender.

Et studie af Cassie Mogilner og Jennifer Aaker fra 2009 viser, at den første valgmulighed både tiltrækker større opmærksomhed og som forsøgsdeltagerne er villige til at betale mest for (dobbelt så meget). Konkurrerer du ikke på prisen, men tid derimod er afgørende, er det vigtigt, at det netop er den faktor, du spiller på.

Sælg oplevelsen, ikke prisen

Snak om prisen på et produkt er ofte en festdræber. Det minder jo folk om, at varen koster noget. Den omkostning indebærer en risiko, for hvordan står kundens investering i dit produkt mål med den nydelse, glæde eller nytte, som de opnår.

Der er flere måder at hjælpe dine kunder til at overkomme den hurdle. Her ser vi på en af dem. Hvis du vil høre om andre, kan du læse mere her eller kontakte Lasse Hinke på 3326 7140. (Han er ikke gået på sommerferie endnu).

I stedet for at få forbrugerne til at koncentrere sig om, hvor meget din vare koster, kan du få dem til fokusere på, hvilken oplevelse, der venter dem.

Til koncert

Forskerne fra ”limonade-forsøget” inviterede også deltagere til en gratis koncert, hvor de skulle svare på, hvor lang tid eller hvor mange penge de ville bruge på at få gode pladser. Koncertgængere, som havde investeret mest, vurderede også koncerten bedst. Det stemmer i øvrigt fint overens med viden om, at folk har svært ved at slippe fortiden.

De ressourcer vi har lagt i en given aktivitet, betyder noget for, hvor tilbøjelige vi efterfølgende er til at ”give slip”. Det farver også vores vurdering af aktiviteten. Det påvirker vores oplevelse.

Deltagere, der har ofret deres tid, havde øjensynligt en opfattelse at have investeret mere i koncertoplevelsen end deltagere, der blot brugte deres penge. Som konsekvens værdsatte de oplevelsen mere.

Tankegangen synes at være, at tid er noget, der grundlæggende er meningsfuldt for os. Når tiden først er borte, kommer den aldrig igen. Penge kan man derimod altid få. Når vi bruger vores dyrebare tid, frem for vores penge, siger det af samme grund noget afgørende om os som mennesker. Det gør det ikke, når vi kun bruger vores penge.

Tid forstærker din kunders fokus på selve oplevelsen, som de har ved at bruge et produkt. Ved at aktivere tidsaspektet forøges deres personlige relation til produktet.

Hvis du vil vide mere om i hvilke sammenhænge, du bør fokusere på tidsaspektet, og hvornår det bedre betaler sig at tale pris med dine kunder, så ring til Lasse. Du får lige hans nummer igen, 3326 7140. Er det ikke 5 minutter værd af din tid?

Du kan også maile Lasse Hinke på lasse@relevans.dk

PS: Tjek også vores kurser om adfærdspsykologi lige her. Tænk på, hvad du kan gå glip af.

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015