Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6

20.04.2017  /  Morten Lorentzen

Der indgives rekordmange klager til ombudsmanden over ulovlig markedsføring tilsendt via e-mail og sms. Og det skyldes, at kun få har sat sig ind i de ret simple regler for, hvordan en klar tilladelse fra e-mail indehaveren indhentes.

Lovteksterne

Skal lovteksten nærlæses, så er det markedsføringslovens §6, vi skal ind i.

Lovgivningen er soleklar for både b-t-b og b-t-c markedsføring via e-mails. Når man afgiver samtykke, skal det gøres frivilligt, specifikt og ved informeret viljetilkendegivelse.

Når du beder om e-mail- og sms-permission, skal du derfor angive:

  1. Hvem (ved firmanavn) modtageren vil få kommunikation fra
  2. Hvad kommunikationen vil handle om (produkt-/ydelsesmæssigt)
  3. Hvor hyppigt man vil modtage for hvert enkelt medie, man anvender

Endvidere skal modtageren aktivt tilvælge at afgive permission – altså en checkboks må ikke være forudafkrydset. Eneste undtagelse er, hvis man er ved at oprette sig som kunde i forbindelse med et køb på en hjemmeside. Her må checkboksen gerne være forudfyldt, men man skal kunne fjerne fluebenet.

Indhentning af permissions i forbindelse med en konkurrence

Indhenter du permissions i forbindelse med en konkurrence, skal det fremgå tydeligt, at formålet med konkurrencen er at indhente forbrugerens samtykke til markedsføring. Konkurrencen må ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke.

Selv dine kunder er omfattet

Hvad de færreste ved er, at ens eksisterende kunder også skal afgive e-mail permission efter ovenstående regler.

Metoder til permissionopsamling

Der er mange kreative måder at indsamle e-mail permissions. Nogle af de mest benyttede er:

  • Send et fysisk brev, en husstandsomdelt reklame, annoncér i blad, lav et reklamebanner mv., som alt sammen går ud på, at man skal ind på en hjemmeside og deltage i xx, mod at indtaste sin e-mail.
  • Lov noget interessant at downloade på de sociale medier. Inden man kan downloade, skal man afgive sin e-mail permission.
  • Opslå et arrangement på hjemmeside eller de sociale medier. For at få at vide, om man har fået en plads, skal man aflevere en e-mail, som svaret kan sendes til.
  • Når nogen lander på din hjemmeside, kan man mod at afgive sin e-mail modtage link til gode råd, whitepapers, deltage i konkurrence eller andet spændende.
  • Du kan købe e-mails via bureauer, der påstår at de har sørget for, at der er afgivet e-mail permission (kan i praksis sjældent overholde lovkravene).

Ja der er mange veje ind til at skaffe e-mails. Og de er alle gangbare, hvis markedsføringslovens §6 overholdes. Du må altså kun benytte e-mail adressen til efterfølgende markedsføring, hvis modtageren har givet aktivt samtykke.

Det siger dog sig selv, at det er direkte ulovligt, hvis man på potentielle kunders hjemmeside kopierer e-mails på relevante personer. Det er en vildfarelse at antage, at når e-mailen ligger frit tilgængelig på en hjemmeside, så må man forvente, at den bliver brugt til markedsførings- e-mails.

Undgå dårligere respons

Mange mener, at hvis der skal opnås så stor respons som muligt, så må man skjule budskabet om, at respons er lig med afgivelse af samtykke til at modtage fremtidig information på e-mail. For hvem gider reagere, hvis man kan forvente efterfølgende at blive spammet med e-mails for det ene og det andet?

Et andet argument for at sløre så meget som muligt af samtykkedelen er, at modtageren ikke er interesseret i det, som han/hun fremefter vil modtage kommunikation omkring. Det vil være en stopper for permissionafgivelsen. Og dermed resultere i en dårligere succesrate. Men det er jo ikke nødvendigvis dårligt, at dem, der afgiver permission, alle er interesseret i de budskaber, de fremefter vil modtage!

Udfordringen er dog reel nok, når vi fx er på b-t-b markedet, idet mange ikke er i markedet i flere år ad gangen. Så hvorfor hele tiden modtage information om noget, som ikke er relevant lige nu? Hertil er kun at sige, at det gælder om at finde vejen til at give værdi i perioderne mellem køb. Her er sidegevinsten, at du måske kan sikre en mere kontinuerlig kunderejse, større loyalitet og opbygget tillid, men hele den diskussion hører til i en anden artikel.

Her er de gode links:

Sådan tilvejebringes et lovligt samtykke

Forbrugerombudsmandens vejledning om indhentning af samtykke via konkurrencer og lign. (PDF)

Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens §6 (PDF)

Vil du høre mere?

Vil du høre mere om succesfuld lovlig opsamling af e-mail permissions?
Kontakt Morten Lorentzenmorten@relevans.dk eller tel. 3326 7152.

Emne: Permission, E-mail marketing, GDPR

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015