Når din Data Marketing bliver personlig

22.11.2016  /  Lasse Hinke

Du har lavet din analyse. Du ved, hvem der køber. For eksempel har du fået svar på, om dine kunder er mænd eller kvinder, om de er unge eller gamle.

Du ved, hvor ofte de handler. Du ved eksempelvis, om det er “tilbudsjægeren”, der kun handler sporadisk. Du ved, hvor mange der handler hos dig jævnligt.

Du ved, hvor meget dine forskellige kunder handler for. Du ved endda, hvad de køber.

Men ved du, hvad de har tænkt sig at købe i morgen? Og hvordan du får dem til at købe oftere? For lidt flere penge end de allerede gør i dag?

Det er her, du skal vide, hvad der motiverer dine kunder (også de potentielle kunder) til at købe hos dig. Du skal vide, hvad de forskellige målgrupper oplever som forhindringer for at interagere med dig.

Du skal vide, hvad deres adfærd afslører om deres motivation og ubevidste forbehold. Og du skal anvende den viden til at kommunikere relevant med dine forskellige målgrupper.

Se hvordan du finder ud af, hvilke kunder du skal zoome ind på ››

Vil du gerne kommunikere relevant med dine kunder?

Relevant segmenteret kommunikation er grundlaget for, at du kan udvikle eller fastholde dine kunder. Hvis du påvirker dine målgrupper på en relevant måde – med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt – kan du også påvirke dine målgruppers adfærdsmønstre på den ønskede måde.

Men spørgsmålet er ikke, om du vil skabe vedkommende kommunikation, som din målgruppe oplever som relevant. Det giver sig selv. Spørgsmålet er snarere, hvordan du skal gøre.

Intet format kan bruges alle steder. For mennesker og målgrupper er forskellige. De har forskellige behov. De bliver motiveret af forskellige ting.

Dét, der bliver oplevet som relevant for én målgruppe, er ikke nødvendigvis relevant for en anden af de målgrupper, som din analyse har identificeret, at du har.

Dit budskab afhænger af, hvem du kommunikerer til, og hvad du ønsker at opnå med din kommunikation. Relevant kommunikation er med andre ord afhængigt af konteksten.

Kan du alligevel støtte dig til nogle psykologiske faktorer, der gælder på tværs af dine målgrupper og de behov, som dine kunder har? Svaret er ja.

Der er faktisk en del psykologiske faktorer, du kan bruge for at optimere kommunikationen med dine forskellige målgrupper.

Lad os se på en af faktorerne. Den handler om, at du med fordel kan udnytte den måde, som mennesker bliver overbevist af et budskab. For der er slående fællestræk.

Læs også: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter ››

Et privilegeret øjeblik

Hvis du er som det store, fornuftige flertal, vil du gøre meget ud af at kommunikere dit budskab, så det er let at forstå.

Du vil fortælle dine kunder, hvad de får ud af dit tilbud. Måske vil du tale til dine målgruppers følelser. Måske vil du også appellere til, at de går glip af oplagte fordele, hvis de ikke køber ind på dit budskab.

Intet af det er decideret forkert. Men det er ofte heller ikke tilstrækkeligt. Desværre.

Hvis du gerne vil give dit budskab ekstra slagkraft, er der flere ting, du kan supplere din kommunikation med.

Et af de slagkraftige redskaber er, hvad du gør før, du leverer dit budskab. For hvis du præparerer vejen for dit efterfølgende budskab, gør du dine målgrupper mere modtagelige for det, som dit budskab skal overbevise dem om.

Dermed øger du (beviseligt) chancen for at bringe dem videre i forløbet. For eksempel vil de købe oftere. De vil købe mere. De vil få en bedre oplevelse ved at interagere med dig.

Spørgsmålet er så, hvordan du baner vejen for dit budskab?

Læs også: Ser du syner? ››

Opmærksomhed og fokus

Sørg for at hjælpe de forskellige identificerede målgrupper til at fokusere på den del af budskabet, som du gerne vil have dem til at forholde sig til. Dermed får de lettere ved at genkende de dele af dit budskab.

De får lettere ved at bearbejde disse dele. De vil bearbejde de dele af dit budskab dybere. De ser det element (du får dem til at fokusere på) som vigtigere end før, du fik dem til at fokusere.

Hvis bekvemmelighed er en relevant faktor for en af dine målgrupper, skal du derfor sørge for at tune dem ind på bekvemmeligheden ved dit produkt. Og du skal som nævnt gøre det inden, du præsenterer dem for budskabet.

Men hvordan?

Tænk på, hvad de ser eller hører inden de ser dit budskab. Er det en emnelinje eller en landing page? I så fald bør du lade disse elementer handle om bekvemmelighed. På den måde vil dette segment være mere modtagelige for det budskab, der kommer efter. Og de ved det ikke en gang.

Gratis seminar om hvordan du udnytter psykologi til at segmentere din kommunikation ››

Vi tror, at vi ser på det, der er vigtigst

Normalt fokuserer vi vores opmærksomhed på det, som vi tillægger størst værdi. Det, vi synes, er vigtigst.

Når vi opdager, at vi har rettet vores opmærksomhed mod et bestemt element, antager vi (fejlagtigt), at det vi har rettet opmærksomheden imod er vigtig(s)t. Vi bilder os ind, at det der er i fokus, har fortjent vores opmærksomhed.

Ved at få de givne segmenter til at rette deres opmærksomhed mod relevante budskaber (i overensstemmelse med deres interesseprofil), får du plantet budskabet effektivt inden budskabet reelt er leveret.

Vil du have idéer til, hvordan du overbeviser dine kunder om dit budskab? Så er du altid velkommen til at kontakte Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Emne: Analyse

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015