Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.

27.09.2017  /  Morten Lorentzen

Der findes grundlæggende to typer af mennesker: Dem der bliver motiveret af at opnå noget. Og dem, der motiveres af at undgå noget.

Opnå-personer vil gerne tjene flere penge. Hurtigt videre til næste opgave. Være populære.

Undgå-personer vil hellere slippe for besvær. Vælge den sikre løsning. Få det til at fungere i praksis.

Man kan som udgangspunkt være mere det ene eller det andet. Men man kan også svinge mellem de to typer afhængigt af, hvilket produkt eller konkret problemstilling, man skal forholde sig til. Du kunne fx tænkes af være en opnå-person mht. til ferier og en undgå-person mht. til it-udstyr.

Læs også: Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

Hvordan kan du bruge opnå-undgå tankegangen i din markedsføring?

Når du skal udforme kommunikation til din målgruppe, kan du bruge OPNÅ/UNDGÅ til at identificere, hvad der motiverer læseren til at reagere på dit budskab. Måske kender du din målgruppe så godt, at du straks ved, om den består af overvejende opnå- eller undgå-personer i relation til dit produkt/din løsning. Så kan du udforme dine kampagner ud fra den valgte vinkel. Er du i tvivl, kan du teste dit budskab i to versioner og vælge den version, der giver størst respons.

Læs også: Små ord med stor betydning

Hvordan finder du ud af, om din målgruppe er opnå eller undgå? Og hvad er du selv?

Sammenlign opnå- og undgå-personer her i skemaet:

Opnå-personer
Ser udfordringer og muligheder
Har fokus på at kunne opnå sine drømme og skabe den ideelle situation
Optimister (ser glasset halvt fyldt)
Drevet af følelser
Jeg-mennesker
Overtales af abstrakte argumenter
Er risikovillige
Spørger ofte: Hvorfor?
Undgå-personer
Ser problemer
Har fokus på stabilitet og sikkerhed – og det at fravælge et produkt/ydelse vil være en fejl
Pessimister (ser glasset halvt tomt)
Drevet af fornuft og rationelle argumenter
Vi-mennesker
Overtales af konkrete argumenter
Er risiko-aversive / tabsaversive
Spørger ofte: Hvordan?

Eksempel på formuleringer af samme budskab til henholdsvis opnå- og undgå-personer:

Formulering til opnå-personer

Du får allerede nyheder, tilbud og tips fra os om professionelle vaskeriløsninger, der letter din og dine kollegers hverdag.

Det vil jeg gerne gøre mit til, at du fortsat får, så du kan bruge din energi på dine kunder – og ikke på jeres vasketøj.

Formulering til undgå-personer

Du får allerede nyheder, tilbud og tips fra os om professionelle vaskeriløsninger, der mindsker besværet i din og dine kollegers hverdag.

Det vil jeg gerne sikre mig, at du fortsat får, så du også fremover undgår bøvl med snavset arbejdstøj, linned mv.

Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge opnå-undgå segmentering eller andre adfærdspsykologiske greb i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen på 2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Vil du lære mere adfærdspsykologi?
Meld dig til vores gratis seminar »

Har du læst vores bog Adfærdspsykologi i Markedsføringen?
Hvis ikke, kan du få en smagsprøve nu: De tre første kapitler gratis.
Få dine gratis kapitler her »

 

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015