3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018

17.11.2017  /  Lasse Hinke

Sidste år forudså vi en megatrend for 2017: Evnen til at omsætte data og arbejde effektivt med adfærdspsykologi i markedsføringen.

I år siger vi: Mere af det samme! Men vi marketingfolk kommer til at arbejde med de enkelte discipliner på nye og mere intelligente måder. Tingene vil i højere grad konvergere og flyde sammen. Marketingindsatsen på de forskellige platforme (SOME, Digitale, Off line, People) bliver mere sammenhængende og logisk set med kundernes øjne.

Her er de 3 trends, vi tror mest på:

1. Det bliver endnu mere personligt!
Vi kommer til at arbejde endnu mere med 1:1 marketing. CRM-systemer og e-mail-kanoner kommer til at tilbyde os flere funktionaliteter, som giver os mulighed for at personalisere kommunikationen med udgangspunkt i kundens adfærd og reaktion på vores kampagner og budskaber. Kunden vil derfor opleve mere relevant kommunikation – og på flere platforme.

Men vil du udnytte de nye muligheder for automatisering og personalisering optimalt, skal du kunne bruge de rigtige adfærdspsykologiske greb, når du formulerer strategi og budskaber.

Læs også: Små ord med stor betydning

2. Den traditionelle sælger er død. Men han genopstår i en ny form
Marketing og salg kommer til at smelte mere sammen. Med den øgede automatisering og personalisering som beskrevet under pkt. 1 ovenfor vil marketing i højere grad blive i stand til at levere varme leads til sælgerne på B-t-B markedet – og til webshop og butikker på B-t-C.

Den traditionelle sælger som med mappen i hånden kører ud til kaffemøder med kunderne er død. Han eller hun kommer til at bruge sine kompetencer mere målrettet på at lukke ordrer hos de varme emner. Måske endda blot ved at korrespondere pr. e-mail eller telefon med det varme kundeemne, som marketing har skabt. Den nye ”sælger” er halv maskine – halvt menneske!

Læs også: Vil du have flere varme leads?

3. Machine learning – nu kommer det endelig!
På toppen af mulighederne med Big data og øget automatisering og personalisering (se pkt. 1) vil vi i 2018 for alvor komme til at arbejde med Machine Learning. IT-Systemerne vil blive mere intelligente og i stand til at lagre erfaring og lære af denne. De kommer til at inddrage ikke bare historiske data, men også nutidige – og endda fremtidige data!

Det vil betyde, at det bliver lettere at skabe et kommunikationsflow med dynamisk content i hele customer lifecyclen.

Hos Relevans er vi selv i gang med de første cases med Machine Learning. Vi tester blandt andet, i hvor høj grad vi kan forudse, hvilke kunder, der dropper ud, og hvilke der bliver loyale ambassadører.

Gratis seminar torsdag 07. dec: Marketing Automation – fra e-mail til Automation


Har du spørgsmål, eller vil du have uddybet vores bud på de 3 marketing trends for 2018, så er du velkommen til at kontakte Lasse Hinke på telefon 24 27 32 54 eller lasse@relevans.dk.

Emne: B-t-B

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015