Løser du det rigtige problem?

02.06.2015  /  Lasse Hinke

Det lyder måske banalt, når jeg skriver ”Løser du det rigtig problem”. Og mit gæt er da også, at du lige som de fleste andre vil postulere, at det gør du da naturligvis. Alt andet giver jo ingen mening! Men ikke desto mindre oplever vi, at de udfordringer, vi bliver præsenteret for, ikke altid afspejler det reelle problem. Og det kan få afgørende betydning, når vi udarbejde startegier og udvikle koncepter. Vi ved jo godt, at det ikke er medvilje, at kunder gør, som de gør. Sandheden er, at de naturligvis er overbevist om, at de briefer os med udgangspunkt i den rigtige problemstilling. Men hvad er det så, der går galt?

Vi ved, hvad dit problem er!
Som oftest er det, der går galt, at man glemmer at se ude-fra-og-ind. Altså at tage udgangspunkt, hvad kunderne ser og oplever. I stedet arbejder man ud fra sin egen virkelighedsopfattelse og ud fra devisen om ”Naturligvis kender vi da vores kunder og vores marked”. Intet kan være mere forkert! Specielt i dag, hvor tingene konstant er i bevægelse, og alt udfordres, ændre kundernes opfattelse og behov sig lynhurtigt. Og det kan godt være, at du viste, hvad dine kunder ville have sidste år – eller for en måned siden. Men det er bare ikke det, de vil have nu.

Spørg dine kunder – de ved det!
Egentlig er det lige til. Spørg dine kunder om, hvad de vil have og, hvad de forventer af deres leverandør. Og spørg dem om, hvordan de ser dig og dine konkurrenter. Men husk at kunder ikke bare er kunder. For at få et 360 graders svar, nytter det ikke udelukkende at se på dine nuværende kunder. For at sikre et realistisk billede, er det mindst lige så vigtigt også at tale med potentielle- og tabte kunder. Vi starter normalt et samarbejdet med at se på alle tre grupper. Vi spørger kunder, potentielle kunder og tidligere kunder om dig og dine konkurrenter. Om styrker og svagheder - og mindst om, hvad der er vigtigt for dem. Hvad der skal til for, at de vælger dig som leverandør. Og lige så vigtigt, hvad der får dem til at vælge dig fra. Ud fra det danner vi en profil, som samtidig indeholder svarene på, hvilke udfordringer din virksomhed reelt står overfor. Og dermed har vi reelt billede af virkeligheden og ”det rigtige problem”. Kundeanalysen er trin1 i vores Marketing Management system - RMMS, som du kan læse mere om lige her nedenfor.

RMMS sikrer relevans og løsning af det rigtige problem!
I virkeligheden handler al relevant kommunikation og markedsføring om ude-fra- og-ind. For at kommunikere relevant, er det nødvendigt at forstå sine kunder og give dem præcis det, de har behov for. RMMS står for Relevans Marketing Management System. Vi har udviklet RMMS for at sikre relevans i vores kunders kommunikationen. RMMS omfatter alle delprocesser – fra analyse til revurdering. Så udover at sikre, at vi arbejder med det rigtige problemkompleks, sikrer RMMS dig top-op-minde og kvalificeret kendskab og ROI.

Hvis du klikker her, kan du maile til mig og få et sammendrag af vores arbejdsmodeller.

Emne: Analyse

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015