Kan SEO erstatte branding?

22.05.2015  /  Morten Lorentzen

Når vi nu alle handler mere og mere på nettet, så kan man spørge sig selv, om værdien af at have et stærkt brand falder, stiger eller er uberørt af den nye markedsplads.

Antager vi, at hvis man fx skal have nyt gulvtæppe, så søger man på gulvtæppe – væg til væg og ikke på tæppemærker. Betyder det så, at fx Garant tæpper skal investere færre penge i branding aktiviteter og i stedet kanalisere dem over i søgemaskineoptimering (SEO) på internettet?

Mange har i tidens løb vidst, at det kan fremme salget af ens ydelser eller produkter, hvis man er kendt – har et godt brand. Den faglige begrundelse, for at verden rent faktisk forholder sig sådan, er, at vi alle ligger under for den adfærdspsykologiske bias, at vi bedst kan lide det, som vi føler os tryg ved. Det udgør en mindre fare/risiko at købe noget, som man kan genkende. Man blev så at sige ikke slået ihjel første gang man mødte dette ukendte. Derudover vælger vi ud fra den information, der er tilgængelig for os. Her har kendte mærker den fordel, at de ofte er mere tilgængelige for vores bevidsthed end ukendte.

Men der er (selvfølgelig) væsentligt flere adfærdspsykologiske elementer, der spiller ind på vores købsbeslutninger. Fx glorieeffekt, som er vores tendens til at overføre vores beundring for en karakteristika ved det brand til andre af brandets karakteristika. Og da vi hellere vil bekræftes i vores formodninger end skuffes, er det den overbevisning, som vi allerede har om et brand, som vi overfører til nye købsbeslutninger. Vi undgår sågar helst (ofte helt ubevidst) information, der taler imod vores overbevisning.

Har vi tidligere truffet en beslutning, vi syntes var fornuftig, og som ikke skuffede os, har vi tendens til at følge samme spor næste gang. ”Det virkede jo meget godt sidst”. Til sidst kan man måske slet ikke huske den oprindelige grund til, at man handler et bestemt mærke frem for alle de andre. Det er blevet en vane, man ikke tænker nærmere over.

Der ligger også ganske meget Social bias til grund for vores valg. Vi vil helst ligne de andre – være en del af flokken, og så er det vigtigt, at vi får købt noget, der accepteres af flokken. Og det vil typisk være mærkevaren, som alle kan identificere sig med.

Samtidig er genkendelsen ekstra vigtig på internettet, da der er en potentiel risiko ved at købe noget eller hos nogen, man ikke kender. Der er både risiko for tab af investeret tid i købet/informationssøgningen og ikke mindst risiko for, at det ikke er som ønsket, det man så får købt. Den adfærdspsykologiske mekanisme tabsbias spiller her en stor rolle. I eksemplet med Garant, som allerede har et navn, føler man sig måske mere tryg ved at handle hos. Man har allerede en holdning til, at de både markedsfører gode produkter og har nogle gode folk til at lægge tæppet. Også selvom de måske på alle punkter ville være dårligere end en tæppemand, som man ikke før har hørt om. Valget vil i de fleste tilfælde falde på det brand, som man kender – og som ikke har et decideret dårligt image.

Søger dine kunder på din produktkategori, vælger de i 9 ud af 10 tilfælde det mærke, som de i forvejen kender. Denne procentsats varierer naturligvis i takt med risikovurderingen af købet. Vi man fx købe en sko til 3.000 kr., som man aldrig har hørt om før, på nettet, eller vælger man det skomærke, som man kender? Men er det sneakers til 200 kr., ja så er der ikke så stor risiko, og så tager man måske chancen. Men kan du få et par VANS til samme pris, så er det dem, man tager. Dine kunde vælger det kendte.

SEO kan med andre ord ikke erstatte det seriøse brandingarbejde.

Ofte søger din kunde på brands. Fx EGE tæppe eller Lloyd sko når vi nu har talt om tæpper og sko. Og her har du meget lille chance for salg af dit produkt.

Udfordringen er derfor at skabe sig et brand – også selvom du reelt kun markedsfører dig på nettet. Et stærkt brand er nok vigtigere i den nye verden end i den gamle!

Emne: SEO

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015