Hvorfor virker Black Friday?

17.11.2017  /  Morten Lorentzen

Med adfærdspsykologiske briller ligger svaret i, at mennesket i dag lever i et samfund, som vores sind egentlig ikke er gearet til at forholde sig til. Vi har forskellige måder at bearbejde information på: Den reflekterede måde og den intuitive måde. Den første er den, vi træffer langsigtede beslutninger med, og det er den, vi godt kan lide at tro, at vi oftest handler efter. Den anden måde bruger vi til at træffe beslutninger, der er tilfredsstillende lige nu og her – som direkte respons til det, vi oplever.

Vi mennesker vil helst bruge så få mentale ressourcer, som vi kan komme afsted med for at få et tilfredsstillende udbytte. Nogen gange betyder det, at vi lader den intuitive del af hjernen træffe beslutningen. Andre gange kommer det til udtryk ved, at vi ikke tænker et problem ordentligt igennem, men stopper ved den første tilfredsstillende løsning – fx et godt tilbud.

Vi kan ikke lide at miste noget
En anden grundlæggende ting ved os mennesker er, at vi ikke kan lide at opleve et tab. Potentielle tab vejer tungere end potentielle gevinster. Derfor vil specielle tilbud på en enkelt dag (Black Friday 24. november og Singles' Day den 11. november) give os følesen af, at vi går glip af tilbuddene, hvis vi ikke slår til nu. Der er et helt år til, at jeg får chancen igen, tænker vi. Det aktiverer en ærgrelse eller frygt for at miste noget, før vi overhovedet har ejet det.

Læs også: Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

Konkurrence mellem kunderne
Det svarer lidt til at gå på jagt. Hvis jeg er i El-giganten på Black Friday og kigger på et smart-tv, er jeg ikke bare under pres i forhold til tid. Jeg ser også, at jeg kan miste tv’et til de andre kunder i butikken.

En undersøgelse om Black Friday forrige år viste, at 12 % forventede at købe noget. Men rent faktisk havde 20% købt, da dagen var omme. Flere blev altså grebet af stemningen!

Læs også: Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.

Samme mekanisme på B-t-B
Nogle virksomheder på B-t-B markedet opererer også med Black Friday tilbud. Helt bogstaveligt – eller måske blot ved at udnytte den ovenfor omtalte tabsaversion. Når vi hos Relevans udvikler kampagner for vores kunder, har vi for eksempel ofte en ”nedtællingsmail” i forbindelse med lukning af en konkurrence. Det giver altid en god portion ekstra respondenter.

Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge adfærdspsykologiske greb i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen på 2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk


Vil du lære mere adfærdspsykologi?

Meld dig til vores gratis seminar ››

Har du læst vores bog Adfærdspsykologi i Markedsføringen?
Hvis ikke, kan du få en smagsprøve nu: De tre første kapitler gratis.
Få dine gratis kapitler her ››

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015