Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?

05.10.2015  /  Lasse Hinke

Hvad tror du din svoger vil sige, hvis du tog penge for at hjælpe nevøen med blækregningen? Eller hvis du spurgte din kone, hvad hun skulle have for at rydde op efter aftensmaden?

Absurditeten er selvfølgelig til at tage at føle på. Familiære relationer værdsættes ikke på baggrund af en økonomisk logik. Teoretisk set kan du måske nok opstille KPI’er for din hustru (eller din mand), men hvad skulle konsekvensen være, hvis de ikke blev indfriet? Og har din nevø en ROI?

Nu skal du belønnes for at have læst første afsnit. I det følgende får du nogle råd, du forhåbentlig kan anvende i din markedsføring. Så flinke er vi. Der skal jo være en gevinst for dine anstrengelser.

Læs også: Hvad gør du, når beslutningernes selvforståelse står i vejen?

Når du står i egne tanker

Et berømt eksperiment illustrerer det første råd.

Ellen Langer og hendes kolleger ville undersøge, hvordan folk reagerer, når de ikke er opmærksomme på det, der blev sagt til dem.

Hvad ville du gøre, hvis du stod i kø i supermarkedet i dine egne tanker, og jeg forsøgte at springe dig over i køen? I eksperimentet stod forsøgspersonerne ved en kopimaskine og ventede på at printe nogle papirer.

Nogle personer fik ikke en begrundelse: ”Undskyld mig, jeg har 5 papirer. Må jeg låne kopimaskinen?”, blev de spurgt om.

Andre fik en begrundelse. Enten var den god i stil med ”Undskyld mig, jeg har 5 papirer. Må jeg låne kopimaskinen, fordi jeg har travlt?”. Eller dårlig som denne: ”Undskyld mig, jeg har 5 papirer. Må jeg låne kopimaskinen, fordi jeg skal kopiere?”. Hallo, er det ikke derfor, man står ved en kopimaskine!

Men ville det gøre en forskel at give en intetsigende begrundelse?

Et ”fordi” gør folk villigere til at hjælpe

Bemærkelsesværdig nok har selv en begrundelse, der er fuldkommen blottet for ekstra information faktisk ganske stor effekt. Så længe det du spørger om er rimeligt.

”Undskyld mig, jeg har 20 papirer. Må jeg låne kopimaskinen, fordi jeg skal kopiere?”, virker nemlig ikke. ”Far, må jeg låne bilen i aften, for jeg skal ud at køre ræs med drengene?”, gør nok heller ikke.

Når vi er uopmærksomme, handler vi på baggrund af små indlejrede rutiner eller programmer. Fordelen er, at det er hurtigt, og vi gør det uden at tænke. Herligt, tænker det dovne menneske som vi alle sammen render rundt!

Ulempen er, at ham den sleske fyr, der forsøger at springe dig over i køen med sit uskyldige ”fordi”, får dig til at glemme at høre ordentligt efter, om det er en god eller en dårlig begrundelse.

Læs også: Advarsel - Dine kunder ved ikke, hvad de vil have

Giv et kompliment

Hvis du som mig cykler til at arbejde, har du givetvis oplevet at blive mødt af folk, der deler små gaver ud.

Nogle gange er det en politiker, der har en pludselig trang til at komme tæt på potentielle vælgere. Du får en valgbrochure i hånden suppleret med et æble eller et bolsje, som skal få budskaberne til at glide lettere ned.

Andre gange er det energiske folk, der deler aviser og boller ud til forbipasserende. Avisen kan som bekendt ikke læses uden brød.

Fælles for dem er, at de udnytter gaven som psykologisk virkemiddel. Det kan du også gøre!

Når du giver en gave – helst en der ikke implicerer et bestemt forbehold – sætter du modtageren i et gældsforhold. Og gæld er typisk ikke en rar ting.

En måde at slippe for den anmasende gældsfølelse er ved at betale gælden tilbage.

Men en gave behøver ikke at være materiel, for at virke. Den kan lige så vel komme i form af et uventet og uforbeholdent kompliment. Eller ros. På den måde kan du etablere en relation til din målgruppe.

Tak fordi du læste med!

Hvis du vil lære at bruge adfærdspsykologi i din markedsføring, har du mulighed for at tilmelde dig vores kurser. Du kan du se oversigt over vores kurser her.

Hvis du vil have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sikre dit produkt den bedste præsentation, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Lasse Hinke på 3326 7140 eller send ham en mail på lasse@relevans.dk.

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015