GDPR – fik du styr på dine databaser?

29.05.2018  /  Morten Lorentzen

Fredag den 25. maj var en milepæl for os marketingfolk: Den nye persondataforordning blev nemlig en realitet. Kravet til dokumentation for permission-afgivelse er trådt i kraft, og kravene til opbevaring af data er skærpet.

Spørgsmålet er, om du fik styr på dine databaser?

Ved du, hvor alle subscribers på dine mailingslister kommer fra? Hvornår der er givet e-mail permission – og i hvilken forbindelse?

Nu og i fremtiden skal du kunne dokumentere, hvornår og hvordan permission er indsamlet, og den, der giver samtykke skal vide, hvad han giver samtykke til. Du skal også kunne garantere, at data ikke kan falde i de forkerte hænder eller blive brugt ud over, hvad der er givet samtykke til.

Læs også: Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?

Vend kravene til noget positivt

Arbejdet med at validere har helt sikkert betydet, at dine databaser er blevet mindre. Uha, tænker du. Så falder effekten af min e-mail markedsføring vel? Nej, det er ikke vores erfaring! Det handler nemlig om kvalitet vs. kvantitet: Med relevant kommunikation til en valideret database kan du aktivere og involvere flere subscribers, som i sidste ende resulterer i øget mersalg og krydssalg.

Når et emne fornyer sit samtykke, er det en god indikator for, at vedkommende er interesseret i dig og dit produkt. Du bør derfor kvalificere hver subscriber, fx ved at bede ham vælge sine interesseområder. Og så skal du smede, mens jernet er varmt: Aktivere og involvere målgruppen med velkomstmails, målrettede kampagner og i nyhedsbreve, hvor du nemt kan aflæse, hvad der interesserer den enkelte.

Se case: Pettinaroli scorer bedre resultater med valideret database

Det er ikke for sent

Hvor mange subscribers, du har mistet i arbejdet med at validere samtykker, afhænger af mange faktorer. Gennem arbejdet med samtykke-validering for vores kunder er vi bl.a. stødt på følgende parametre:

  • Har subscriber selv tilmeldt sig listen?
  • Er subscriber overhovedet potentiel kunde til dit produkt/ydelse?
  • Har flere af dine kolleger i forskellige situationer indhentet permission?
  • Er emnerne kommet på listen i forbindelse med kampagner, der ikke længere køres?
  • Er subscriber reelt ”vokset fra” dit produkt, men har ikke fået sig frameldt?
  • Har du haft subscriber aktiveret for nylig?
  • Har subscriber ikke været aktiv (åbnet dine e-mails) i mere end et år?
  • Hvor interessant er din ydelse/dit produkt for subscriber?

Kvaliteten af udgangsbaserne er naturligvis helt afgørende for konverteringsraten.

På B-t-B markedet anbefaler vi, at den gruppe af subscribers, som ikke har bekræftet i forbindelse med GDPR gennemgås af sælgerne, og at relevante kundeemner bliver kontaktet direkte pr. e-mail eller telefon med henblik på at få samtykke til permission.

Vil du have idéer til, hvordan du får en aktiv database, som genererer leads? Så ring eller skriv til Morten Lorentzen på 3326 7152 eller morten@relevans.dk

Læs også: Vil du have flere varme leads?

Se case: Sådan sælger Electrolux professionelle vaskemaskiner med e-mail marketing!

Få et Relevans REVIEW: Permission

Emne: GDPR, E-mail marketing

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015