Forventninger former dine kunders oplevelser

04.08.2016  /  Lasse Hinke

Det, der driver folks valg og vurderinger, kan i høj grad påvirkes. De farves af, om udgangspunktet for deres vurdering er høj eller lav

Var du ude at rejse med familien i ferien? Måske sydpå.

Forestil dig, at I har været en tur til Toscana. Inden afrejse har I pakket kufferterne, og børnene har været fulde af forventning.

Men i lufthavnen får du at vide, at jeres fly til Italien er overbooket. Der er desværre ikke flere pladser. Du og resten af den utålmodige familie må vente i tre en halv time på næste afgang.

Du er ikke tilfreds.

Kunne flyselskabet have givet jer en bedre oplevelse af den tid, som I må vente? Det kunne de og vejen kan bl.a. gå gennem en ændring af de forventninger, som du, kunden, har. For på den måde bliver din oplevelse også ændret.

Mennesker træffer ikke altid fornuftige økonomiske beslutninger. Det, der driver folks valg og vurderinger, kan i høj grad påvirkes. De farves af, om udgangspunktet for vores vurdering er høj eller lav.

Vi er nemlig påvirkelige over for det ”anker” eller holdepunkt, som vores vurdering tager afsæt i.

Om lidt vil du se, hvordan lufthavnspersonalet med få greb kunne have skabt nogle andre forventninger – og dermed påvirket stemningen i en mere positiv retning. Men først skal vi en tur på restaurant.

Læs også: Du kan ikke hive dig selv op ved håret!

Forventninger skaber holdepunkt

Du og familien er langt om længe kommet til Italien. Du ser frem til at spise på hyggelige små lokale restauranter, der emmer af autentisk sydlandsk stemning.

Hvis restauratøren har tænkt sig om, er der dæmpet belysning, blide farver på væggene og stearinlys på bordet. Det er alle faktorer, der kan få dig til at bruge flere penge. For omgivelserne, som et produkt bliver præsenteret i, har stor indflydelse på vores efterfølgende vurdering af produktet. De skaber forventninger til vores oplevelser.

På den måde kan forventninger både påvirke vores smagsoplevelse og farve vores vurdering.

Hvis du har høje forventninger, skaber det bedre smagsoplevelser, og det kan få dig til at være mere generøs med drikkepengene. Og hvorfor skulle du ikke have forventninger, når du har taget et kig på beskrivelsen af maden på menukortet. Detaljerede – måske endda eksotiske – beskrivelser vil også påvirke dine forventninger og oplevelse. En forventning om en positiv oplevelse vil som oftest også blive det – og omvendt.

Læs også: Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have

Et smut tilbage til lufthavnen

Fortæller du dine kunder, at en oplevelse bliver ubehagelig, vil de mange gange have en tendens til at være enige efterfølgende. Ikke på grund af oplevelsen, men i kraft af de forventninger du har skabt hos dem.

Med det in mente burde flypersonalet have arbejdet lidt med dine forventninger. Inden de tilbød dig et fly senere samme dag, kunne de først have nævnt, at der ville være en afgang tidligt næste morgen. Men at de ville gøre alt for at få jer med på flyet om tre og en halv time.

Så ville du pludselig være anderledes positivt stemt over noget, der startede som en dårlig oplevelse. Alternativet forekommer nu helt rimeligt.

Vil du have flere idéer til, hvordan du former dine kunders oplevelser, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig – så kontakt Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015