Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!

09.01.2018  /  Morten Lorentzen

Det er nemt at komme til at skrive ”Vi” i en tekst fra din virksomhed. Du vil så gerne fortælle kunden om alt det gode, I kan gøre for ham eller hende. Men din målgruppe er mennesker. Og hvem er nummer 1 i alle menneskers liv? Det er de selv. (Eller måske deres børn).

Derfor skal du gøre din kunde til hovedperson i dine tekster.

Et eksempel:

Mange virksomheder laver kundetilfredshedsundersøgelser. For at få kunderne til at deltage, udsender de en mail, som ved første øjekast måske kan virke personlig og motiverende.

Der kunne stå:

Tekst nr. 1

Invitation til Firma X’ tilfredshedsundersøgelse – dit input er vigtigt for os
Vi er glade for, at du vælger at samarbejde med Firma X. Det er vores mål at tilføre værdi til din arbejdsdag. For at vi kan vide, om du har været tilfreds med vores ydelser og for at forbedre disse i fremtiden, er din mening afgørende. Vi opfordrer dig derfor til at deltage i vores tilfredshedsundersøgelse.

Hvem er hovedpersonen i tekst nr. 1?
Det er Firma X, altså afsenderen af e-mailen. (Der står VI eller VORES seks gange i teksten.)

Her ser du samme budskab, men hvor læseren nu er gjort til hovedperson i teksten:

Tekst nr. 2

Vil du hjælpe os med at forbedre din arbejdsdag?
Vil du hjælpe os med at udvikle endnu bedre produkter og løsninger til dig og dine kolleger? Og kunne du tænke dig at få indflydelse på den service, du får, når du handler med Firma X?
Så har du chancen nu: Brug 5-10 minutter på fortælle, hvor tilfreds du er med de ydelser og den service, du får hos os.

I tekst nr. 2 står der DU/DIG/DIN 12 gange. Læseren vil derfor føle, at teksten handler om ham og hans hverdag.

Tekst nr. 2 vil erfaringsmæssigt give mindst 30% flere deltagere i tilfredshedsundersøgelsen end tekst nr. 1

Læs også: Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå ››

Udefra-ind vs. indefra-ud

I tekst nr. 2 er læseren blevet hovedperson i fortællingen. Tekstens perspektiv er ændret. Tekst nr. 1 har et indefra-og-ud perspektiv. Gode tekster som tekst nr. 2 har det omvendte, nemlig udefra-og-ind perspektiv. Udefra-ind tekster tager afsæt i læserens hverdag og fortæller ham, hvad han får ud af at foretage en handling eller bruge dit produkt.

Læs også: Små ord med STOR betydning ››

Abstrakt vs. konkret

Men som du nok har bemærket, er der også gjort andre ting ved teksten. I tekst nr. 1 er indholdet ganske abstrakt. Fx sætningen:

Det er vores mål at tilføre værdi til din arbejdsdag.

Men hvad er værdi egentlig for noget? Værdi er et abstrakt begreb, som ikke danner nogen billeder i læserens hoved.

I tekst nr. 2 udtrykkes det helt konkret, hvad læseren får ud af at deltage i undersøgelsen:

Kunne du tænke dig at få indflydelse på den service, du får, når du handler med Firma X?

Ovennævnte er eksempler på nogle af de mange adfærdspsykologiske greb, der kan gøre din kommunikation mere effektiv.

Vil du forbedre effekten af din kommunikation ved at bruge adfærdspsykologi?

Januartilbud:

Få et relevans REVIEW: vores adfærdspsykologiske vurdering af en tekst, fx forsiden af din hjemmeside eller en landingpage til halv pris: 3.400 kr. (Normalpris 6.825).


Se hvad du får ud af et relevans REVIEW: Adfærdspsykologiske greb ››

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologienbag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015