Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

18.12.2015  /  Lasse Hinke

Vidste du, at intensiteten af dine følelser bliver påvirket af, om det er mørkt eller lyst? Jeg anede det ikke, før jeg faldt over en artikel, der nævnte det. Det måtte jeg undersøge lidt nærmere. Nu bruger vi det, når vi inviterer til møde med kunder. Det kan du også gøre.

Vores beslutninger er påvirket af vores følelser. I høj grad endda. Du lader dig vejlede af dine følelser, når du vurderer risici. Du føler efter, når du skal involvere dig i en bestemt aktivitet.

I stedet for at vurdere på baggrund af fx statistisk materiale, spørger vi os selv om, hvordan vi føler. Sådan gør dine kunder også. Og derfor er det vigtigt at kunne forudsige følelser, for at skabe en bedre kundeoplevelse.

Følelser gør dig glad, ophidset, eftertænksom, vred og lykkelig. De er med andre ord vigtige redskaber for, at du kan forstå din omverden og færdes sikkert i den. Sådan har dine kunder det også.

Læs også: Vil du have et salgsråd, der kan redde dit ægteskab! 

Belysning har betydning

De fleste vil nok kunne nikke genkendende. Solskindage gør os mere optimistiske. Men som Jakob fortalte mig, tyder studier faktisk på, at både de positive og de negative følelser, du oplever, bliver mere intense under kraftig belysning.

Er du ked af det eller nervøs, rammer følelsen dig hårdere, når du befinder dig i et oplyst lokale. Hvis du derimod er glad eller opstemt, vil du føle det kraftigere under stærk belysning. Så den forelskede køber måske en større buket blomster hos blomsterhandler, hvis der ikke er sparet på belysningen.

Skænk med andre ord omgivelserne en tanke, hvis du vil påvirke dine kunders følelser.

Læs også: "Han overtalte mig til at gå i seng med ham"

Relationer og forudsigelse af dine følelser

Følelser får os til at gøre noget. De leder til handling.

Følelsen af frygt fik vores forfædre til at flygte fra farlige rovdyr. Men det gav dem også mod til at jage et bytte, de mente, at de kunne nedlægge. I dag er det noget fredeligere.

I dag flygter vi i bedste fald fra huslige pligter. Og jager piger i lårkort. Men det er stadig vores følelser, der har en væsentlig magt over vores handlinger. Vi køber den nyeste iPhone eller et par smarte gummisko for at pleje vores image og anseelse. Det vækker nemlig følelser i os.

Men blot fordi følelser er omdrejningspunktet for mange af vores beslutninger, betyder det ikke, at følelserne er uforudsigelige. Vi reagerer nogenlunde ens, når det kommer til stykket. Særligt hvis noget påvirker os negativt.

Læs også: Din hjerne forfører dig

Forudsig hvordan dine kunder vil reagere

Dårlige oplevelser er som bekendt ikke værd at samle på. Det eneste, du får ud af det, er vrede kunder.

Men med en god forudsigelse, kan du vende en potentiel dårlig kundeoplevelse til en, der er god. Den gode forudsigelse kan være med til at styrke din forretning.

Hvad hvis du på forhånd vidste i hvilke situationer dine kunder bliver irriterede, stressede, utålmodige og vrede? Og hvordan de præcis føler? Ja, så kan du informere dem og hjælpe dem videre.

Når du er bedre forberedt, undgår dine kunder ubehagelige overraskelser. De får i stedet  gode oplevelser.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du forudsiger dine kunders humør. Og hvordan du påvirker dem og omsætter deres oplevelse til en god forretning, så kontakt mig på telefon 24 27 32 54 eller lasse@relevans.dk

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015