Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!

04.11.2015  /  Lasse Hinke

Uanset om du arbejder med B-t-C eller B-t-B markedsføring er du afhængig af at kommunikere med dine kunder. Ja ja, tænker du nok. Det giver da sig selv. Det gør det naturligvis også. For uden kommunikation ikke noget salg.

Når jeg skriver, som jeg skriver, er det jo netop fordi, der er en enkelt eller to mellemregninger, vi lige skal have på plads. For en ting er, at du taler til dine kunder. En anden er det, at du sikrer involvering og engagement – og ikke mindst en relevant dialog.

Skridt for skridt leder du dine kunder gennem en nøje orkestreret rejse, der sikrer dig (og ikke dine konkurrenter) salget.

Læs også: Løser du det rigtige problem

Permission is king

I sagens natur er det nemt nok at bruge budgettet på én-vejskommunikation uden reelt at komme i dialog med kunder og kundeemner. Det er her e-mailen kommer ind i billedet. Lige så snart du bevæger dig videre fra massekommunikationen, bør du lade e-mailen gøre en del af markedsføringen for dig.

Netop e-mailen åbner en masse spændende og effektive muligheder. Muligheder der vil gavne din forretning. Men det kræver, at du bruger e-mailen intelligent, så den skaber en tættere relation til dine kunder.

Erfaringsmæssigt er der penge at hente i en tæt kunderelation – i stedet for at dine konkurrenter har den med din kunde. Mere om den intelligente brug om lidt.

Men før du kan få påvirke dine kunder med din e-mail, skal du vide, hvor du skal sende e-mailen hen. Omdrejnings­punktet i kommunikationsprocessen er at få en e-mail permission. Uanset målgruppe og branche, bør du tænke permission ind som det først skridt på relationsstigen.

”Permission is king” med andre ord. For uden en permission, kan du ikke etablere et dialog flow. Så er du tvunget til at famle dig frem i blinde uden at vide, hvor dine kunder befinder sig i købsprocessen.

Læs også: Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig!

Første trin på relationsstigen

Indsamling af permissions er et centralt element, når vi designer relationsstiger. For det er typisk første trin på relationsstigen. Det er der din kunde tilmelder sig nyhedsbrevet. Som oftest er det starten på din kundes livscyklus.

Uden e-mailen (og permission) bliver din leadproces længere. I bedste fald.

Samtidig vil du uden tvivl overse og miste salgsmuligheder, som nemt og enkelt kunne være samlet op og bearbejdet.

Læs også: Advarsel! Dine kunder ved ikke, hvad de vil have!

E-mails er mange ting

Vi ser det ofte, når vi rådgiver. E-mails der bliver brugt forkert.

Bruger du e-mailen forkert, mister du også en gylden mulighed for at komme i dialog med dine kunder. For e-mails ikke bare e-mail. De kan designes og orkestreres på et utal af måder. Her er det stort set kun fantasien, der sætter grænser. Og den viden du har om din kunde til at målrette budskabet og trykke på alle de rigtige knapper.

Mere eller mindre personlige e-mails, e-news og elektroniske direct mails i forskellige afskygninger er de mest almindelige. Fællesnævneren er blot kommunikationskanalen og den permission, der ligger bag.

Læs også: Læs også: Du kan ikke hive dig selv op ved håret!

Takeaways

Er du af en eller anden grund ikke allerede er i gang, så gå i gang. Nu!

Har du ikke skrevet permissions på alle potentielle kunder og kunder ind i din nuværende strategi. Så gør det nu.

Hvis du ikke allerede har kortlagt dine kunders adfærd og ved hvorfor de opfører sig, som de gør. Så bør du prioritere det nu.

Vil du hellere vente med at opbygge kunderejser og personas, fordi der er "andre vigtigere ting"? Så prioriteter du forkert.

Der er rigtig mange måder at høste permissions på.

Et par af de mere effektive er at bede alle kunder og kundeemner, som du og dine kolleger løbende er i kontakt med, om permission.

En anden er tydeligt at bede om permission på hjemmesiden. Og her tænker jeg ikke bare et sted. Men på alle relevante undersider. En effektiv måde at høste på her, er sleeknote.

Husk også! Det er som oftest en rigtig go ide at arbejde udfra en noget-for-noget strategi.

Lyst til en uforpligtende snak om e-mails og permissions? Så kontakt Lasse på telefon 24273254 – eller send en mail på lasse@relevans.dk

Emne: Leadgenerering, E-mail marketing

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015