Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?

31.08.2017  /  Morten Lorentzen

Kravet til alle os marketingfolk bliver større med den nye persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018. Kravene til dokumentation for permission-afgivelse samt kravene til opbevaring af data skærpes.

Derfor bliver vi nødt til at sikre, at måden vi indsamler og opbevarer permissions og data på, opfylder de nye krav.

Regler for indsamling af permission er blevet skærpet

Du skal i al enkelthed kunne bevise, at kunden har afgivet permission. Markedsføringsloven siger, at et samtykke skal være udtryk for en frivillig, specifik og informeret viljetilkendegivelse. Persondataforordningen siger, at du skal kunne dokumentere, at du har modtaget samtykket på den måde, og specificerer kravene til, hvordan du opbevarer data. Jo mere personfølsomme data er, jo højere sikkerhedskrav er der til opbevaring af og adgang til data.

Eksisterende database og mailingliste

Har du mange e-mail permissions liggende, som du har anvendt til at sende e-mails til, ja så er de også omfattet af den kommende persondataforordning. Så det er på tide at lave et tjek på, om basen fremefter kan modstå klager fra utilfredse potentielle kunder – eller endda eksisterende kunder.

Har du gemt det samtykke, som du fik, og har du gemt kampagnen, som kunden/den potentielle kunde reagerede på? Hvis ikke, har du et potentielt problem. For bliver der klaget over at du udsender spam, vil du få en bøde.

Det er også nu du skal undersøge, om der ligger data, som reelt ikke anvendes, og som evt. kræver større datasikkerhed end de data, der anvendes. Så kan der være god mening i at slette de data, som ikke bruges.

Har du personfølsomme data i basen, og anvender du dem? Så skal der tjekkes op på både dine kollegers adgang til data og it-sikkerheden generelt. Glipper det og slipper personfølsomme data ud, ja så er bødestørrelserne til at på øje på:

Bødestørrelser

Persondataforordningen:
I groveste tilfælde, risikerer du en bøde på op til 4% af globalomsætningen. Afhængigt af en virksomheds størrelse, så er alene det faktum, at man regner bødestørrelsen ud fra den globale omsætning, skræmmende.

Spam:
Spambøderne har ikke ændret sig. En bøde afregnes på basis af antallet af e-mails, du har sendt som spam. Du kommer til at betale 100 kr. pr. e-mail sendt, dog mindst 10.000 kr.

Risikoen for bøde

Er uheldet ude og du får lækket data eller bliver du anklaget for spam, så skal du regne med, myndighederne forfølger sagen. Der er nemlig øget opmærksomhed på at beskytte bedre end i dag, da data bliver stadig flere og nemmere at parre og anvende bl.a. markedsføringsmæssigt.

Gå i gang nu!

Lige om lidt træder forordningen i kraft (25. maj 2018). Men inden data og systemer er kortlagte og korrigerende actions taget, så er vi hurtigt henne ved deadline. Fx arbejder vi hos Relevans på højtryk hos vores kunder, for at sikre at permissions er lovlige og dokumenterede samt at data sikkerhedsmæssigt ligger, som det kræves.

Vil du have en gennemgang af jeres data og systemer, så ring eller skriv til Morten Lorentzen3326 7152 eller morten@relevans.dk

Emne: Permission, GDPR, E-mail marketing

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015