Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter

11.05.2016  /  Lasse Hinke

Er du nysgerrig efter at vide, hvorfor kunderne nogle gange undlader at købe dit produkt, selv om de har et erkendt behov?

Ville det ikke være herligt, hvis du kunne lukke flere ordrer (eller understøtte salget) ved at benytte dig af små psykologiske greb, når du kommunikerer med din målgruppe?

Vil du have en bedre forståelse af, hvad du skal gøre, for at få dem til at sige ja frem for nej?

I så fald er du ikke alene.

Der er mange måder, du kan få din vilje på. Hvis du ikke kan kidnappe dine kunder, og tvinge dem til at købe, er der heldigvis andre effektive og mere subtile overtalelsesmekanismer, du kan gøre brug af. Disse kan endda være at foretrække, fordi din målgruppe vil være dig venligere stemt.

Læs også: Han overtalte mig til at gå i seng med sig

Skab den gode oplevelse, så øger du salget

Med de rette forudsætninger vil dine kunders oplevelse understøtte dit salg. Glade kunder køber, kan man sige.

Men der er et kedeligt forbehold. For gode oplevelser ender faktisk ikke altid med et salg, som overskriften ellers antyder.

Ofte vil vi som forbrugere foretrække mange alternativer frem for færre. Men mange muligheder kan sommetider hæmme vores beslutning om at købe.

Når der er mange alternativer, der konkurrerer om min opmærksomhed, har jeg også vanskeligere ved beslutte mig. Det bliver sværere for mig at optimere min beslutning om, hvad der er bedst for mig at købe.

Sjovt nok kan mange gode alternativer derfor gøre min købsoplevelse dårligere end den ville have været, hvis der havde været et mere sparsomt udbud. For valgte jeg nu rigtigt, da jeg købte den model cowboybukser frem for de ni andre modeller, som jeg jo ikke købte?

Med forbeholdet klaret, kan vi vende tilbage til, hvorfor den gode oplevelse øger dit salg. Det handler om mental bearbejdning.

Læs også: Psst… har du lige et øjeblik?

Skab det rigtige mentale flow

Din målgruppes motivation er en hjørnestenene for, at dit salg kan lykkes. Derfor er det også centralt for mange, der arbejder med salg, at finde måder hvorpå de kan skabe større motivation og velvilje hos dem, som de ønsker at påvirke.

En af de måder du kan øge motivationen hos din målgruppe, er ved at fokusere på, hvad der anstrenger dem.

Mennesker har det generelt dårligt med at anstrenge sig. Den indsigt kan de fleste sikkert nikke genkendende til. Derimod er der mange, som ikke tager konsekvensen af den viden og bruger den, når de skal øge motivationen for deres produkt.

Men det er en stor fejl. For den negative følelse, som er en direkte følge af den anstrengelse, målgruppen føler, smitter af på oplevelsen af dit produkt. Hvis din målgruppe har en oplevelse af, at de skal anstrenge sig, vil de med andre ord komme til at synes dårligere om dit produkt.

Vil du have tips til, hvordan du skaber den optimale kundeoplevelse?
Så tilmeld dig vores seminar om Customer Experience Management

Hvad opnår eller undgår din målgruppe?

Heldigvis kan du gøre dit til at modvirke denne uvelkomne følelse hos din målgruppe.

Prøv at overveje nøje, hvad det er, du sælger. Hvad skal de bruge dit produkt til. Hvilke følelser vil du gerne vække hos din målgruppe?

Der er stor forskel på, hvordan du bør kommunikere salg af cykelhjelme, eller hvis du sælger chokolade. Du spiser ikke chokolade for at undgå noget. Du gør det tværtimod, for at opnå velvære.

Omvendt er den altovervejende grund til at bruge cykelhjelm, fordi du ønsker at undgå noget. Nej, man ser måske ikke skide smart ud, men hvis uheldet er ude, er alternativerne til at se godt ud, til at få øje på. Og det skal din kommunikation selvfølgelig afspejle.

Vil du have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sælge dit budskab optimalt, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Lasse Hinke på 3326 7140 eller send ham en e-mail på lasse@relevans.dk.

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015