10 grunde til at du er menneske og bør kontakte os med det samme

03.06.2015  /  Lasse Hinke

Du er doven, til fals for trick-formuleringer, et umælende får. Og så er du bange. Måske er det på tide, at du bliver lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre? Du får 10 grunde til at du er et menneske her:

1. Du er doven
…så du læser kun overskriften, hvis du kan nøjes. Derfor kan du også godt lide hitlister og artikler der opsummerer essensen for dig med 10 gode grunde til at gøre det ene eller andet. Du gør sjældent noget, hvis du ikke ved, hvad du skal gøre. Du foretager dig ikke noget, med mindre der er tydelige tegn der indikerer fordele for dig ved at handle. Derfor vælger du som oftest ikke. I stedet afstår du fra at vælge.

2. Du er til fals for trick formuleringer
…så du er et nemt offer, som køber trøjen, der er nedsat til halv pris. Også selvom du kan få en i samme kvalitet, der er billigere, som ikke er på tilbud. Du køber mere end du har brug for, hvis du kan få ”tre og den billigste er gratis”.

 3. Du er et får
…for når du er i tvivl om, hvad du selv vil, ser du på andre og følger trop. Du bryder dig ikke om at føle dig udenfor, og derfor køber du det, der allerede er prøvet af andre. Derfor går du forbi tiggeren på gaden, fordi andre også gør det. Derfor siger du ikke din mening, når gruppen er enig og lederen har talt.

 4. Du er bange
…og derfor vælger du oftest det sikre. At tabe er som bekendt meget farligere end at vinde, så du spiller ikke med stor risiko. Når du optimerer aktiviteter, gør du det i små velkendte steps, for at sikre dig den lille gevinst. Derfor kører du også gerne langt for at spare lidt håndører.

5. Du er arrogant
…så når andre har succes, skyldes det særlige omstændigheder ved situationen. Du har derimod succes på grund af velovervejede beslutninger, der påvirker forløbet i den succesfulde retning. De andre er blot heldige, du er tværtimod dygtig.

6. Du tager smutveje
…for lettere at træffe beslutninger. Du skyder genvej, når du skal udregne besparelser. Derfor synes du også, at det bedre at få 25 % rabat på en vin til 80 kr., så den nu koster 60 kr., end at spare en tyver.

7. Du tænker kortsigtet
…så du investerer ikke energi, hvis ikke du ikke kan se guleroden lige foran dig. Derfor frister én lille eksklusiv æske chokolade, du kan få omgående, mere end to æsker som du skal vente én uge på. Fristelser lokker dig ikke lige så meget, hvis du først modtager gevinsten om lang tid.

8. Du dvæler ved fortiden
…og derfor ser du filmen færdig, selvom du egentlig synes, at den er spild af tid (for du har jo allerede brugt en time på den). Men hvad får du reelt ud af det? Forlængelse af pinen med 45 min. Derfor nedlægger du heller ikke det projekt, der er lagt mange ressourcer i, selvom at det må være oplagt for enhver, at det bevæger sig i den forkerte retning.

9. Du efterrationaliserer
…så du fortsætter med en aktivitet, som du egentlig burde være stoppet med. For ”Har man sagt A, må man også sige B”, argumenterer du stædigt. Du retfærdiggør, at årsagen til at fortsætte må være, at det er værd at fortsætte. Men du efterrationaliserer, fordi du ikke kan håndtere to modstridende tanker.

10. Du har tvangstanker
… så når du har fået stillet 10 råd i udsigt, og du kun har fået de 9, synes du ikke, at listen er komplet. Og det forringer selvfølgelig hele din oplevelse. At fuldende en opgave er nemlig et mål i sig selv for dig. Også selvom det ikke tjener noget dybere formål.

11. Du kan godt lide at få en bonus
Vil du have et bonusråd? Selvfølgelig vil du det. For det er jo en bonus, og den havde du ikke forventet. Så nu er du glædeligt overrasket.

Du udskyder vanskelige beslutninger. Besværlige valg, som du godt ved er nødvendige, venter du med til i morgen. Men der er ingen vej uden om. Du bliver nemlig ikke automatisk klogere af at vente. Heller ikke selvom du ihærdigt prøver at bilde dig selv ind, at beslutningsgrundlaget i morgen er meget bedre. For det er det ikke, og det ved du godt. Så beslutningen bliver ikke nemmere at træffe i morgen.

Men hvis du vil blive lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre, så kontakt os. Hvis du vil vide, hvordan du bruger den viden til at skabe adfærdsændringer, så får du nummeret lige om lidt.

Morten sidder klar ved telefonen og venter på DIT opkald. Skuf ham ikke (så gør du ham ked af det) og ring på 33267152.

Hvorfor vente? Lad være med at vente til i morgen.

Bliv klogere på andre irrationelle adfærdsmønstre ved at klikke her.

Hvis du klikker her, kan du se et videoklip med mig. Det er nemt, det er gratis. What’s not to like.

 

Emne: Adfærdspsykologi

FØLG RELEVANS

Tilmeld e-newsFå relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

Indlæg:

  • Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
    03.12.2018
  • Få hul igennem til de store fisk på B-t-B markedet
    03.12.2018
  • Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
    29.10.2018
  • Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
    29.10.2018
  • Psykologien bag Black Friday
    24.10.2018
  • Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
    02.10.2018
  • Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
    22.06.2018
  • Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
    29.05.2018
  • GDPR – fik du styr på dine databaser?
    29.05.2018
  • Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
    19.04.2018
  • Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
    20.02.2018
  • Hvordan byder du nye kunder velkommen?
    20.02.2018
  • Hvor dyrt er "Gratis"?
    06.02.2018
  • B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
    09.01.2018
  • Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
    09.01.2018
  • 3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
    17.11.2017
  • Vil du have flere varme leads?
    17.11.2017
  • Hvorfor virker Black Friday?
    17.11.2017
  • Permission is king
    04.10.2017
  • Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
    28.09.2017
  • Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
    27.09.2017
  • Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
    31.08.2017
  • Sådan bruger du en lokkedue
    30.08.2017
  • Små ord med STOR betydning
    26.06.2017
  • Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
    31.05.2017
  • Dine valg er styret af naive forestillinger
    20.04.2017
  • Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
    20.04.2017
  • Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
    20.03.2017
  • Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
    19.03.2017
  • Sådan får du flere permissions!
    31.01.2017
  • Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
    30.01.2017
  • Tving dine kunder til at tage stilling
    12.12.2016
  • Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
    05.12.2016
  • Når din Data Marketing bliver personlig
    22.11.2016
  • Når 3 er større end 5 – psykologien bag vores opfattelse af pris
    25.10.2016
  • Dialogbaseret leadgenerering
    18.10.2016
  • Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
    18.10.2016
  • Sådan får du håndværkeren til at pege på dit produkt!
    18.10.2016
  • Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
    18.10.2016
  • Datadrevet marketing med RFM-modellen
    14.10.2016
  • Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
    12.09.2016
  • Så er Kapitel 5 klar!
    08.09.2016
  • Det er ganske uhørt!
    16.08.2016
  • Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
    04.08.2016
  • Forventninger former dine kunders oplevelser
    04.08.2016
  • Drikker du vin af et papkrus?
    27.06.2016
  • Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
    20.06.2016
  • 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
    13.06.2016
  • Nyhedsmail april 2016
    11.05.2016
  • Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
    11.05.2016
  • Orkestrér dine kunders vaner
    19.04.2016
  • Hvad er det nye sort i 2016?
    10.02.2016
  • Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
    08.02.2016
  • Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
    18.12.2015
  • Nyhedsbrev november/december
    10.12.2015
  • Børsen vælger Relevans til CEM projekt
    03.12.2015
  • Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
    04.11.2015
  • Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
    20.10.2015
  • Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
    16.10.2015
  • Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
    07.10.2015